Kisgyermekkori táplálkozás

A csecsemők után nézzük, mit tehetünk kisgyermekkorban, hogy gyermekeink fogai egészségesek legyenek. Gyermekkorban - de természetesen később is - nemcsak ételeink minősége, hanem fizikai tulajdonsága (konzisztenciája) és kémiai összetétele is nagyon fontos.
A rágás izommunka, melynek szerepe van az állcsontok, és az ezek mélyén elhelyezkedő fogcsírák fejlődésében. Sajnos gyermekeink lassan leszoknak az alapos rágásról! A pépes, agyonfőzött ételek legfeljebb ízérzetükre hatnak pozitívan, fogazatukra nem. A tápérték összetétele szempontjából a cukroknak - szénhidrátoknak - van a legkárosabb hatásuk. Bizonyított összefüggés van a szénhidrátok bevitelének mennyisége, konzisztenciája és a fogszuvasodás között. A legártalmasabb az étkezések közötti nassolás. Nagyon fontos, hogy ezt a szokást teljesen megszűntessük!
A gyerekek által szívesen fogyasztott édességek közül legveszélyesebbek a tapadó cukorfélék, a nyalókák, és a kemény cukrok. Ezek hosszú ideig maradnak a szájban, növelve a fogszuvasodás kialakulásának lehetőségét.

Fontos:


Sok óvodában zöldségnapot tartanak. Ilyenkor az ártalmas édességek helyett sok gyümölcsöt, zöldséget (sárgarépát, karalábét, almát, stb.) kapnak a gyerekek. Ezzel a felsorolt pontok közül szinte mind teljesül - sok vitamin, kiadós rágás, kevés édesség - Javaslom otthoni bevezetésre is!




Észrevételeiket, kérdéseiket várom!

Dr. Kovács Éva
fog- és szájbetegségek szakorvosa
gyermekfogszakorvos
fogszabályozó szakorvos